lördag 26 april 2014

Office lunch

Varje torsdag står jobbet för kostnaderna för lunchen och alla äter tillsammans. Hittills har jag lyckats uppleva alla möjliga alternativ för hur detta i praktiken går till: a) någon lagar mat från sitt hemland åt alla, b) det hämtas take away någonstans ifrån och c) alla går på restaurang.

De första tre veckorna var det hemlagat som gällde: holländskt, ukrainskt och franskt. Allt supergott trots kinkiga jag! Okej så potatismos-rätten i två varianter tyckte jag inte så mycket om den med surrödkål men slukade dock den med köttfärs och bönor :) Och jag undvek att äta saltgurkor till den ukrainska maten :P Men den franska kycklingen med ris var to die for!

Som take away har vi beställt mexikanskt och kinesiskt. För den första lyckades jag och den finska praktikanten övertyga de andra om att de nog måste ha nåt som inte var super spicy för att våra nordiska munnar skulle överleva. Och de lyckades! Det var gott! Kinamaten var ännu bättre och nu vet jag att jag tycker och Chop Suey. Dock hade våran variant inte något ägg :P Och mm vad jag gillar stekta nudlar, speciellt med kyckling!

Nå, det tredje alternativet, att äta på restaurang, var något som nämndes åt mig redan under min första introdag men tydligen har det a l d r i g hänt i praktiken! Förrän nu! Och yay för oss som var där och en stor eloge till den två manstarka truppen från Frankrike som övertalade chefen att vi skulle gå till en bretansk restaurang på lunch. Här kommer bildbeviset på att det hände:

Dryck: Cider serverat i tekoppar så att den kinesiska IT-praktikanten trodde att vi fick te :)

Varmrätt: Galette med skinka, ost och lök

Efterrätt: Crêpe med chokladsås och nötter

Mmm, torsdags office lunch passar bra för en knaper kassa!

Auf wiederhören!
//Sofi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar